De kracht van de adem

Hoe staat het met jouw ademhaling? Ben je je daar wel eens bewust van?

Door de adem word je meer bewust van jezelf. De manier waarop je ademt laat zien hoe je in het leven staat op dat moment. Adem je hoog en snel dan ga je aan dingen voorbij, adem je diep in je buik en alleen maar daar, dan voel je wel maar uit je het niet. De verschillende patronen van de adem die zeggen iets over jezelf. Hoe is het werkelijk met je?

De adem kun je op allerlei manieren gebruiken. Ben je in rust dan adem je diep en rustig. Als je veel stress hebt/gespannen bent of je bent intensief bezig, adem je snel en oppervlakkig.

Doordat je je meer bewust bent van je ademhaling, voel je beter hoe het met je is.

Hoe werkt de adem.

Je longen: bovenste deel van je adembeweging.

Je middenrif: een grote sterke spier vlak onder je ribben. Deze spier gaat naar beneden op het moment dat je inademt, met als doel je longen meer ruimte te geven om plaats te maken voor de ingeademde lucht. Bij de uitademing komt het middenrif weer naar boven en ontspant zich.

Wanneer je verkrampt bent, door stress en spanning, doet het middenrif niet zo goed zijn werk. Je voelt dit waarschijnlijk ook als je stress hebt. Het is net of je een knoop in je maag hebt, je zet je vast.

Doordat het middenrif minder goed op en neer gaat, wordt de buikinhoud minder gemasseerd. Dit werkt ook door op het hart. Het middenrif geeft bij een goede ademhaling zuigkracht op het hart. Door deze zuigkracht wordt het bloed vanuit de benen beter richting het hart gepompt. Werkt het middenrif niet goed genoeg, moet het hart extra hard werken om je bloed te laten circuleren.

Het middenrif is dus een hele belangrijke, zo niet de belangrijkste ademhalingsspier. Wanneer deze niet goed functioneert en continue in de kramp schiet, dan heeft dit effect op je hele systeem.

Je doorbloeding is minder, je ontgift slechter, je hebt minder energie.
Verder lezen →

Wat kun je doen tijdens de Corona-crisis?


We zijn terecht gekomen in een ongekende tijd.

Niemand heeft dit ooit meegemaakt (tenzij je in een oorlogssituatie bent geweest).
In januari was het nog ver van ons bed en niemand had toen kunnen bedenken dat dit een probleem van wereldformaat zou worden.
Maar nu is het toch echt een feit. Drastische maatregelen zijn genomen welke invloed hebben op iedereen in alle lagen van de bevolking.

Wat kun je doen om deze onzekere periode door te komen?

Hieronder volgen een aantal tips:

Aanvaarding

Eén van de kansen die Corona je biedt is een oefening in overgave. Als jij immers die voorzorgsmaatregelen hebt genomen die goed voor je voelen, is het niet meer aan jou wat er gebeurt. Je hebt geen controle over wat de overheid beslist, wat de mensen in jouw omgeving doen, misschien heb je een eigen bedrijf en worden er opdrachten afgezegd, of je werkgever is genoodzaakt om maatregelen te nemen om overeind te blijven, scholen zijn gesloten.
Restaurants zijn dicht, ergens een hapje eten of wat drinken zit er voorlopig niet in.
Je sociale leven ligt op zijn gat, kortom de impact is groot.

Het aanvaarden betekent NIET dat je het leuk moet gaan vinden.
Aanvaarding betekent dat je erkent dat het er is: ik baal ervan, het doet pijn en het maakt me bang, maar ik aanvaard dat het er is.

Je hebt geen CONTROLE, wat je wel hebt is INVLOED.

Invloed op je eigen gedachtes, je eigen gedrag. Hoe ga jij er mee om?
Wat doe jij om uit die negatieve spiraal te blijven?
Zie je kansen of ben je bang over wat er nog kan komen?
Je hebt een keuze aan welke kant je gaat staan. Kijk naar wat er nog wel kan in plaats van wat er allemaal niet meer kan.

Is dat makkelijk? Nee. Niemand heeft gezegd dat het makkelijk is en ik al zeker niet 😉
Dit is een actief proces waar tijd, aandacht en energie voor nodig is.
Wijs jezelf dus niet meteen af als dat niet lukt, maar blijf het herhalen, steeds weer opnieuw.
Verder lezen →

It’s a kind of magic

zei Mirjam terwijl ze op de behandeltafel lag zodat ik haar triggerpoints en pijnlijke plekken kon resetten. Met deze resettechniek verminderen of verdwijnen pijnlijke plekken en triggerpoints in een oogwenk. Het klinkt inderdaad als magic en te mooi om waar te zijn.

Is dit dan DE oplossing, even op de tafel liggen en mij mijn ding laten doen? Nou nee, want dit is ook nog steeds symptoombestrijding, met name als je te maken hebt met langdurige pijnklachten.

Vaak helpt ook deze behandeling tijdelijk, zoals een massage, een bezoek aan de fysiotherapeut, manueel therapeut of chiropractor (en nog veel meer).

Wat dan?

Mirjam volgt mijn Mind & Body Reset traject en vandaag waren we een volledige dag bij elkaar. Een dag MindBody coaching, met volledige focus en in alle rust, zonder afleiding. Tijdens deze dag wisselen coaching en fysieke behandeling elkaar af. Een totaalconcept dus….Verder lezen →

Massage…luxe of noodzaak?

Met enige regelmaat hoor ik mensen zeggen: “zomaar een massage voor mezelf boeken, ik zie dat als luxe wat je niet zo snel voor jezelf doet”, of “je moet het jezelf echt gunnen”.

Vreemd toch eigenlijk? Je gaat misschien wel regelmatig uit eten, een weekendje weg, naar het theater, naar de film of dansvoorstelling.
Iets wat jij leuk vindt en waar je ontspanning uit haalt en waar je geld aan wilt uitgeven.

Wist je dat masseren echt al heel oud is?

Eerst even een kort stukje over de geschiedenis van massages, het is een techniek die heel lang geleden al werd toegepast.

Verder lezen →

Detoxen….waarom doe ik dit?

Een aantal jaar geleden bedacht ik me dat een weekje detoxen geen kwaad zou kunnen. En zo geschiedde…Twee achtereenvolgende jaren ben ik “in retraite” geweest. Geen gedoe aan mijn hoofd, andere omgeving, andere mensen en onder begeleiding. En dat is me goed bevallen.. De tijd vliegt en inmiddels is het alweer een aantal jaar geleden… Dit jaar bedacht ik me: “ik ga het eens anders proberen”, “ik moet dit toch ook zelf kunnen?” Zo kwam ik op sapje.nl, zij hebben naast de losse biologische sapjes die ze maken en verkopen, ook compleet uitgebalanceerde detoxkuren van 3,5 of 7 dagen.

Ik koos voor de gulden middenweg…5 dagen. Voordat je hiermee start is het verstandig om te pre-detoxen. Wat houdt dat in? Koffie, vlees, vis, koolhydraten, suikers afbouwen zodat je lichaam alvast een beetje af kan kicken. Nou dat heb ik geweten, hoewel het aantal koppen koffie best wel meevalt (max 4), heb ik dagen rondgelopen met een nasty headache… Het zullen de suikers wel geweest zijn, of liever het gebrek hieraan ;-).
Verder lezen →

Mindfulness…zweverig????? Echt niet!

Vind jij Mindfulness zweverig?
Zie je dan een plaatje in je hoofd van een persoon zittend met
gekruiste benen op een yogamatje en denk je dat is niets voor mij?

Mindfulness is zo veel meer dan dat….

Mindfulness is leven met aandacht in het hier en nu, zonder oordeel. Dat lijkt zweverig, maar toch is het een heel concrete theorie. Mindfulness zorgt dat je stopt met piekeren, minder stress ervaart en lekkerder in je vel zit. Mindfulness wordt toegepast binnen de reguliere zorg bij mensen met stressklachten, bij angst en depressie en (chronische) pijn.
Verder lezen →

Stress…wat doet het met jou?

 

Heb jij het ook druk met de dingen die je dagelijks te doen hebt?
Je wordt ’s ochtends wakker en het eerste wat door je hoofd schiet
zijn de dingen die je moet doen.

En daar is het…je voelt de spanning en de druk.
Lekker begin van de dag en je moet nog even.

Stress hebben we allemaal. Er zijn mensen die zeggen: “Ik kan niet functioneren zonder stress”. En dat is waar. Je kunt niet zonder stress, anders kom je niet tot actie wanneer dat nodig is. En dat is toch wel handig, als er een kind voor je auto oversteekt, om maar even een voorbeeld te noemen. Maar wat is het fijn, als je daarna de stress weer los kunt laten! Alleen…..dat gebeurt niet vaak.

Verder lezen →

Bewustwording

Bos Bewustwording

Vrijdagmorgen…..ik ben al vroeg wakker.
Het is zomer en de zon komt vroeg op.
Mijn lichaam doet zeer, echt zeer.
Gisterenavond een aantal stoelmassages gedaan en waarschijnlijk niet voldoende op mijn houding gelet.
En dat moet ik nu bezuren…..Wat ga ik doen? Eerst maar eens opstaan en douchen, daar ga ik me vast beter door voelen.

En inderdaad de pijn zakt een beetje weg. Ontbijten en dan… gelijk aan het werk of een ochtendroutine?
Inmiddels weet ik dat een routine mij veel brengt, ik ga hierdoor meer naar mijn gevoel en heb de hele dag meer focus.
Voelen….dat is nog wel een dingetje voor mij.
Ik schiet snel in mijn hoofd, waardoor ik blokkeer.
Blokkades in alles wat ik doe, de flow is ver te zoeken..
En ik weet nu uit ervaring dat er niets fijner is dan de dag,
of in ieder geval een groot deel van de dag in een flow te beleven.
Alles lijkt dan vanzelf te gaan..ik luister meer naar mijn gevoel en dat voelt echt geweldig!
Er komen dan mooie dingen op mijn pad.Verder lezen →

Triggerpoint reset methode

triggerpoint

Al geruime tijd behandel ik triggerpoints ook wel spierknopen genoemd. Bij deze behandeling ben ik veelal bezig om de symptomen te bestrijden zonder veel aandacht te besteden aan de oorzaak. Hier gaat verandering in komen….

Deze maand heb ik een nieuwe, zachtere methode geleerd om triggerpoints te deactiveren, met als resultaat minder pijn en meer bewegingsvrijheid.
Op dit moment ben ik deze geleerde technieken zoveel mogelijk aan het toepassen op mijn klanten om het goed in de vingers te krijgen. Ook ben ik bezig om een programma te ontwikkelen, een totaaloplossing voor jouw chronische of steeds terugkerende pijnklachten aan nek, schouders en/of rug.
Ben jij pro-actief, positief, open-minded en ben je bereid om jouw stressfactoren aan te pakken? Dan is deze totaalaanpak wellicht geschikt voor jou!
Wil je op de hoogte blijven? Stuur me dan een bericht via het contactformulier of stuur me een e-mail.