Laaggradige ontstekingen

Laaggradige ontstekingen: stille slopers van je gezondheid.

Laaggradige ontstekingen worden ook wel chronische of stille ontstekingen genoemd. Er is geen acuut probleem zoals pijn of koorts, maar je immuunsysteem is wél geactiveerd. Dit is een strategie van je lichaam om ervoor te zorgen dat ziekteverwekkers zich slecht kunnen vermenigvuldigen. Bij laaggradige ontstekingen circuleren er constant ontstekingsstoffen in je lijf die via je bloedbaan naar je organen en weefsels verspreid worden.

Dit soort ontstekingen zijn niet ‘genezend’. Laaggradige ontstekingen kunnen juist ziekmakend zijn. In tegenstelling tot een ‘gezonde’ ontstekingsreactie waarbij beschadigd weefsel wordt vernietigd en afgevoerd, blijft een laaggradige ontsteking actief.
Deze laaggradige ontsteking verspreiden zich via het bloed in het lichaam, waar het schade aan weefsels en organen veroorzaakt.

Er treden klachten op zoals vermoeidheid, chronische holte ontstekingen, allergieën, pijnlijke gewrichten en spieren, hoge bloeddruk, huidaandoeningen en fibromyalgie.
Dit kan leiden tot ernstigere aandoeningen zoals reuma, diabetes, hart-en vaatziekten.
Maar ook hersenaandoeningen zoals dementie en alzheimer.

Laaggradige ontstekingen worden veroorzaakt door ons westerse voedingspatroon; veel bewerkte voedingsmiddelen en weinig groente en fruit. Maar ook chronische stress en slaapkwaliteit spelen een grote rol.

Wat kun je zelf doen tegen laaggradige ontstekingen?

Het is bij een laaggradige ontsteking belangrijk om ongunstige leefstijlfactoren te verminderen, dan snijdt het mes aan twee kanten. Bijvoorbeeld: chronische stress zorgt voor slecht slapen, waardoor je meer snelle koolhydraten gaat eten. Daardoor raakt je darmflora in de war en word je moe, wat ervoor zorgt dat je minder gaat bewegen en de spanning toeneemt. Het is een neerwaartse spiraal waarin je terechtkomt.

Disbalans Omega 6 Omega 3

Ook een teveel aan Omega 6 werkt chronische ontstekingen in de hand, terwijl Omega 3 juist ontstekingsremmend is. In onze huidige maatschappij met voorbewerkt en verpakt voedsel krijgen we teveel Omega 6 in ons lichaam, waardoor we in disbalans raken, met laaggradige ontstekingen als gevolg…

Je kunt de balans tussen Omega 6 en Omega 3 testen door een simpele droge bloedtest die je thuis kunt doen. Ben jij benieuwd of jij in balans bent? Is je gezondheid je wat waard?

Zet de eerste stap en neem contact op!

Brain fog

Brain fog

Een wazig, afwezig gevoel, je kunt je hoofd er gewoon niet bijhouden.

Die pagina heb je nu toch al tien keer gelezen, maar je hebt geen idee waar het over gaat…en hoe heet ook weer dat ding waar je gaatjes mee maakt in papier?

Je zit midden in een verhaal en ineens ben je de draad kwijt, of je kunt niet meer op de naam komen van een persoon of voorwerp. Je loopt naar de keuken om iets te pakken, maar wat ook alweer? En waar liggen de huissleutels? Is het beginnende dementie? Nee, het is de overgang.

Behoorlijk frustrerend als je van een goed georganiseerd persoon naar een compleet warhoofd wordt getransformeerd. Bijna iedere vrouw in de overgang krijgt er mee te maken.

De hersengebieden die betrokken zijn bij het geheugen staan onder invloed van oestrogeen en progesteron. Deze hormonen nemen af en dit heeft invloed op je brein. En ontstaan er klachten zoals concentratiegebrek, vergeetachtigheid, stemmingswisselingen.

Dus…geen paniek, als je hormoonspiegel weer in balans is, komt het met je geheugen weer goed.

Maar… de overgang kan wel 10 jaar duren, wil je daar op wachten of wil je er nu wat aan doen?

Een aantal dingen die je kunt doen:

  • Zorg voor voldoende slaap.
  • Houd je aan goede voeding (80/20 regel).
  • Houd je brein actief; door het doen van bijv. kruiswoordpuzzels of andere breinkrakers.
  • Beweeg dagelijks, bij voorkeur in de buitenlucht.
  • Schrijf dingen op.
  • En….vermijd stress.

Vind je het lastig om zelf actie te ondernemen, of begin je maar houd je het niet vol?

Bestel dan de korte training Stressvrij tijdens de overgang. In deze training ga je je stressfactoren aanpakken en leer je wat je kunt doen om nieuwe gewoontes aan te leren en vol te houden en je leert om te gaan met negatieve gedachtes.

 

Slapeloosheid tijdens de overgang

Lig je vaak te woelen en te draaien in je bed? Een schrale troost misschien, maar je bent niet alleen. Veel vrouwen hebben last van slapeloosheid in de overgang, ook al worden slaapproblemen niet tot de typische overgangsklachten gerekend. Waarom slaap je dan toch minder goed tijdens de overgang en wat kun je hieraan doen?

Welke slaapproblemen tijdens de overgang?

Je kunt last hebben van verschillende soorten slapeloosheid tijdens de overgang.
De meest voorkomende vormen zijn:

  • Moeite met inslapen. Behoorlijk frustrerend als je de hele avond slaperig op de bank hebt gezeten, maar klaarwakker bent zodra je hoofd het kussen raakt. Tegen de ochtend val je in slaap en word je ruw gewekt door het alarm van je wekker. Vervolgens vraag je je af hoe de dag door moet komen.
  • Moeite met doorslapen. Veel vrouwen slapen licht en worden vaak wakker.
  • Veel te vroeg wakker worden en niet meer in slaap vallen. Vaak door gepieker over van alles en nog wat en wat je vaak niets brengt.

Wat zijn de gevolgen van slaapgebrek in de overgang?

Slaapproblemen in de overgang kunnen veel gevolgen hebben. Door het slaapgebrek word je niet alleen doodmoe, je krijgt ook last van een (nog) korter lontje en lukt het niet zo goed om je focus te houden.
Ook de gevolgen voor de gezondheid zijn groot door langdurig slecht slapen.
Gebrek aan slaap heeft invloed op hart en vaten, afweerfunctie en op het zenuwstelsel.
Onderzoek (Institute of Medicine 2006) laat zien dat slaapgebrek (minder dan 7 uur slaap per nacht), kan leiden tot:

  • Overgewicht
  • Insulineresistentie en diabetes type 2
  • Hart-en vaatziekten
  • Angst en depressie
  • Verminderde weerstand
  • Hoger risico op ernstige aandoeningen zoals kanker.

Oorzaken van slapeloosheid in de overgang

  • Nachtelijk zweten. Als je regelmatig wakker omdat je je bed uitdrijft, is een goede nachtrust natuurlijk ver te zoeken. Nachtzweten is een vorm van een opvlieger, die wordt weer veroorzaakt door het dalende oestrogeengehalte.
  • Piekeren, angst en stress. Tijdens de overgang ben je gevoeliger voor stress, angsten en paniek. ’s Nachts word je niet afgeleid door de dagelijkse dingen en heb je alle gelegenheid om te piekeren en te malen.
  • Vaak moeten plassen. Aandrangincontinentie komt tijdens en na de overgang vaker voor. Door slappere bekkenbodemspieren komt je blaas veel sneller onder druk te staan, waardoor je vaker moet plassen en minder goed je plas kunt ophouden. Ook dit kan een goede nachtrust in de weg staan.
  • Rusteloze benen, ook wel bekend onder de noemer Restless Legs Syndrome. Bij deze aandoening heb je de onbedwingbare behoefte om je benen te bewegen, vooral als je in bed ligt. Rusteloze benen komen vaker voor bij vrouwen in de overgang en kunnen het inslapen een stuk lastiger maken.

Je kunt er zelf wat aan doen om een betere nachtrust te hebben.

  • Beweeg elke dag, bij voorkeur in de buitenlucht.
  • Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen.
  • Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer
  • Vermijd schermactiviteiten bij voorkeur een uur voordat je naar bed gaat en zeker in je slaapkamer!
  • Zorg voor ontspanning.

De overgang kan behoorlijk ingrijpend zijn en het is zeker niet nodig om maar af te wachten totdat het een keer overgaat. Je kunt tijdens deze periode aan de slag gaan om KRACHTIG door de overgang te gaan.

Wil je meer weten hoe ik je kan helpen?

Neem dan contact op voor een vrijblijvend (telefonisch) gesprek.

 

De overgang….taboe of toch niet?

Er heerst nog steeds in de 21e eeuw een taboe op “de vrouw in de overgang”. Alles is zo’n beetje bespreekbaar, maar de overgang is nog een brug te ver. En dat is jammer, als vrouw krijgen we hier allemaal mee te maken of we willen of niet.

Zo’n 80% van de gemiddeld 1,8 miljoen vrouwen in dit land heeft last van klachten, waarvan 30% dermate dat het hun dagelijks leven behoorlijk overhoop gooit. En dan te bedenken dat de overgang in totaal wel 10 jaar kan duren! Opvliegers die te pas en te onpas de kop opsteken, slapeloze nachten door gepieker of pijn, stemmingswisselingen, toename in gewicht, angst en paniekaanvallen, gebrek aan energie. Ik noem slechts een aantal van de verschijnselen waar vrouwen mee te maken kunnen krijgen. Niet echt iets om blij van te worden.

Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 34% van het ziekteverzuim van vrouwen tussen de 44 en 60 jaar gerelateerd is aan overgangsklachten. Ook daar ligt nog wel een uitdaging voor werkgevers om mee aan de slag te gaan!

Klachten worden vaak niet serieus genomen, niet door de huisarts, door de omgeving zowel privé als op het werk. Ik vraag me al geruime tijd af waarom de ene vrouw last heeft van allerlei klachten en daardoor beperkt is in haar dagelijks doen en laten en de ander er schijnbaar moeiteloos doorheen rolt. Terwijl alle vrouwen biologisch gezien hetzelfde doormaken! Vreemd toch?

Mijn bouwjaar is 1961, dus reken maar uit…En ik behoor tot de laatste categorie en ben er aardig doorheen gerold. Dit heeft o.a. te maken met leefstijl, mindset (manier van denken), omgaan met stressfactoren, grenzen aangeven (nee durven zeggen). Door mijn werk als massagetherapeut en pijnbehandelaar heb ik kennis van het menselijk lichaam en wat je zelf aan ontspanning en pijnklachten kunt doen. En ik weet hoe het brein werkt en wat voor invloed dit heeft op de kwaliteit van leven. Door mijn ervaring wil ik vrouwen in deze fase verder helpen, zodat zij deze nieuwe fase kunnen benutten om krachtiger te worden. Zodat ze weer aan het roer van hun leven komen te staan!

Ik kan je op verschillende manieren helpen.

Download drie gratis tips: Fluitend door de overgang en merk direct het verschil.
GEEF MIJ DIE TIPS

Wil je ontspanning of pijnverlichting : Boek dan een losse behandeling.
INFO OVER MASSAGES EN BEHANDELINGEN

Ben je een doe het zelver: Bestel dan de mini training Stressvrij tijdens de overgang.
INFO OVER KORTE TRAINING

Wil je hulp en begeleiding: Bestel dan het traject Word de overgang de baas.
INFO OVER TRAJECT MET BEGELEIDING

Of wil je weten hoe ik jou het beste kan helpen met jouw probleem, vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan.
AANVRAAG VOOR VRIJBLIJVEND ADVIESGESPREK

 

Wat kun je doen tijdens de Corona-crisis?

We zijn terecht gekomen in een ongekende tijd.

Niemand heeft dit ooit meegemaakt (tenzij je in een oorlogssituatie bent geweest).
In januari was het nog ver van ons bed en niemand had toen kunnen bedenken dat dit een probleem van wereldformaat zou worden.
Maar nu is het toch echt een feit. Drastische maatregelen zijn genomen welke invloed hebben op iedereen in alle lagen van de bevolking.

Wat kun je doen om deze onzekere periode door te komen?

Verder lezen →

It’s a kind of magic

zei Mirjam terwijl ze op de behandeltafel lag zodat ik haar triggerpoints en pijnlijke plekken kon resetten. Met deze resettechniek verminderen of verdwijnen pijnlijke plekken en triggerpoints in een oogwenk. Het klinkt inderdaad als magic en te mooi om waar te zijn.

 

Is dit dan DE oplossing, even op de tafel liggen en mij mijn ding laten doen? Nou nee, want dit is ook nog steeds symptoombestrijding, met name als je te maken hebt met langdurige pijnklachten.

Vaak helpt ook deze behandeling tijdelijk, zoals een massage, een bezoek aan de fysiotherapeut, manueel therapeut of chiropractor (en nog veel meer).

Wat dan?

Mirjam volgt mijn Mind & Body Reset traject en vandaag waren we een volledige dag bij elkaar. Een dag MindBody coaching, met volledige focus en in alle rust, zonder afleiding. Tijdens deze dag wisselen coaching en fysieke behandeling elkaar af. Een totaalconcept dus….Verder lezen →

Massage…luxe of noodzaak?

Met enige regelmaat hoor ik mensen zeggen: “zomaar een massage voor mezelf boeken, ik zie dat als luxe wat je niet zo snel voor jezelf doet”, of “je moet het jezelf echt gunnen”.

Vreemd toch eigenlijk? Je gaat misschien wel regelmatig uit eten, een weekendje weg, naar het theater, naar de film of dansvoorstelling.
Iets wat jij leuk vindt en waar je ontspanning uit haalt en waar je geld aan wilt uitgeven.

Wist je dat masseren echt al heel oud is?

Eerst even een kort stukje over de geschiedenis van massages, het is een techniek die heel lang geleden al werd toegepast.

Verder lezen →

Detoxen….waarom doe ik dit?

Een aantal jaar geleden bedacht ik me dat een weekje detoxen geen kwaad zou kunnen. En zo geschiedde…Twee achtereenvolgende jaren ben ik “in retraite” geweest. Geen gedoe aan mijn hoofd, andere omgeving, andere mensen en onder begeleiding. En dat is me goed bevallen.. De tijd vliegt en inmiddels is het alweer een aantal jaar geleden… Dit jaar bedacht ik me: “ik ga het eens anders proberen”, “ik moet dit toch ook zelf kunnen?” Zo kwam ik op sapje.nl, zij hebben naast de losse biologische sapjes die ze maken en verkopen, ook compleet uitgebalanceerde detoxkuren van 3,5 of 7 dagen.

Verder lezen →

Mindfulness…zweverig????? Of toch niet?

Vind jij Mindfulness zweverig?
Zie je dan een plaatje in je hoofd van een persoon zittend met
gekruiste benen op een yogamatje en denk je dat is niets voor mij?

Mindfulness is zo veel meer dan dat….

Mindfulness is leven met aandacht in het hier en nu, zonder oordeel. Dat lijkt zweverig, maar toch is het een heel concrete theorie. Mindfulness zorgt dat je stopt met piekeren, minder stress ervaart en lekkerder in je vel zit. Mindfulness wordt toegepast binnen de reguliere zorg bij mensen met stressklachten, bij angst en depressie en (chronische) pijn.
Verder lezen →