Wat kun je doen tijdens de Corona-crisis?


We zijn terecht gekomen in een ongekende tijd.

Niemand heeft dit ooit meegemaakt (tenzij je in een oorlogssituatie bent geweest).
In januari was het nog ver van ons bed en niemand had toen kunnen bedenken dat dit een probleem van wereldformaat zou worden.
Maar nu is het toch echt een feit. Drastische maatregelen zijn genomen welke invloed hebben op iedereen in alle lagen van de bevolking.

Wat kun je doen om deze onzekere periode door te komen?

Hieronder volgen een aantal tips:

Aanvaarding

Eén van de kansen die Corona je biedt is een oefening in overgave. Als jij immers die voorzorgsmaatregelen hebt genomen die goed voor je voelen, is het niet meer aan jou wat er gebeurt. Je hebt geen controle over wat de overheid beslist, wat de mensen in jouw omgeving doen, misschien heb je een eigen bedrijf en worden er opdrachten afgezegd, of je werkgever is genoodzaakt om maatregelen te nemen om overeind te blijven, scholen zijn gesloten.
Restaurants zijn dicht, ergens een hapje eten of wat drinken zit er voorlopig niet in.
Je sociale leven ligt op zijn gat, kortom de impact is groot.

Het aanvaarden betekent NIET dat je het leuk moet gaan vinden.
Aanvaarding betekent dat je erkent dat het er is: ik baal ervan, het doet pijn en het maakt me bang, maar ik aanvaard dat het er is.

Je hebt geen CONTROLE, wat je wel hebt is INVLOED.

Invloed op je eigen gedachtes, je eigen gedrag. Hoe ga jij er mee om?
Wat doe jij om uit die negatieve spiraal te blijven?
Zie je kansen of ben je bang over wat er nog kan komen?
Je hebt een keuze aan welke kant je gaat staan. Kijk naar wat er nog wel kan in plaats van wat er allemaal niet meer kan.

Is dat makkelijk? Nee. Niemand heeft gezegd dat het makkelijk is en ik al zeker niet 😉
Dit is een actief proces waar tijd, aandacht en energie voor nodig is.
Wijs jezelf dus niet meteen af als dat niet lukt, maar blijf het herhalen, steeds weer opnieuw.

Kies je voor angst of vertrouwen?

Nu kun je heel duidelijk zien dat je als mens voortdurend een keuze hebt: kies je voor angst of voor vertrouwen.

Als je de angst de boventoon laat voeren, dan zul je je de komende tijd voortdurend zorgen maken. Je kijkt met een blik vol wantrouwen naar de wereld om je heen, overal zie je besmettingsgevaar. Mensen met een eigen onderneming (ik ben er één van) maken zich zorgen om te ‘overleven’.
Dit zorgt voor een hoofd vol angstgedachten.
Om je angst de baas te blijven, dan is de uitnodiging eenvoudig: probeer waar te nemen waar in je lichaam je de angst precies voelt. Blijf er vervolgens net zolang vol aandacht en liefde bij totdat de fysieke gewaarwording zachter wordt of verdwijnt.
Wees voor jezelf zoals je zou zijn voor een angstig kind: vol warme aandacht en liefdevolle erkenning. ‘Ik zie dat je bang bent en dat is oké.
Ik ben bij je. Ik zorg voor je. Ontspan maar en adem door.’ Door dit te doen, ontstaat er ruimte, ruimte om een andere keus te maken. Eentje die beter voor je zou kunnen werken…..

Waar zit je met je aandacht?

Ben je je bewust van waar je met je aandacht op gefocust bent?
Is het werkelijk voedend om jezelf constant bloot te stellen aan alarmerende berichten die de media je voorschotelt?

Wat doet dat met je? Uiteraard blijf je op de hoogte, maar wil je werkelijk steeds opnieuw alle berichten vol angst tot je nemen? Wees zorgvuldig en selectief met wat je leest, beluistert en ziet. Kies voor programma’s die je voeden.
En voel je ook vooral vrij om even helemaal niets tot je te nemen en rustig met een kop thee op de bank te zitten, of naar buiten te gaan voor een wandeling.

Waar heb jij op dit moment behoefte aan?

Doordat we meer van de buitenwereld verwijderd zijn, helpt dit om je opnieuw af te stemmen op jezelf. En ontstaat er ruimte voor de vraag: waar heb ik op dit moment eigenlijk behoefte aan?
Wat voelt goed voor mij? Wat wil ik? Wil je bijvoorbeeld je huis opruimen?
Doe dit dan niet vanuit een ‘moeten’, maar vanuit de energie van ‘willen’.
De energie van ‘willen’ GEEFT energie, de energie van ‘moeten’ NEEMT energie.

Zorg voor je immuunsysteem

Angst veroorzaak stress en stress is niet goed voor je immuunsysteem. Wat kun je doen om je immuunsysteem een boost te geven?

  • Sportscholen zijn gesloten, maar dat wil niet zeggen dat je kunt stoppen met bewegen. Bewegen is goed voor de aanmaak van witte bloedlichaampjes, essentieel om ons te beschermen tegen al wat schadelijk voor ons is.
  • Slaap voldoende.
  • Blijf vertrouwen houden dat ook aan deze periode een einde komt.
  • Drink voldoende water/thee.
  • Eet verse dingen, vermijd suiker.
  • Wees lief voor jezelf.
  • Gebruik wat meer knoflook, tijm, kurkuma, citroen en gember om je weerstand te ondersteunen (bijvoorbeeld in je thee).
  • Ga naar buiten en geniet van het voorjaar. De natuur laat zich niet tegenhouden door het virus. De bomen en struiken gaan weer uitlopen, het wordt lichter. Een heerlijke oppepper voor je gemoed 🙂

In mijn Ebook staan ook waardevolle tips, mocht je deze nog niet hebben gedownload, doe dit dan alsnog! Hier staan tips in voor bewustwording en ontspanning.

Het boek is geschreven voor mensen met chronische pijnklachten, deze tips kunnen jou juist in deze onzekere tijd helpen. Je moet er natuurlijk wel zelf mee aan de slag gaan.

Vind je dat lastig? Dan kan ik je zeker helpen! Neem dan vrijblijvend contact op.

Tot slot: Niets gebeurt voor niets, hoe vervelend het ook is. Door deze maatregelen krijgt de aarde de gelegenheid om zich te helen, al jarenlang zijn we bezig met de opwarming van de aarde en wat te doen om het tij te keren. De plannen tot nu toe, hebben nog niet veel uitgehaald.
Nu dat we gedwongen zijn om stil te staan en te vertragen, krijgt de aarde de kans om op adem te komen. En wij ook, als we die kans tenminste pakken.

 

6 Reacties

  1. Bedankt Ilona voor je tips en advies om met deze, voor iedereen bizarre, periode om te gaan. Ik ga je blog zeker nodig hebben!
    Groetjes,
    Els

  2. Hi Ilona,

    Heerlijk om te lezen! Niets gebeurt voor niets inderdaad, de aarde heeft even tijd om op adem te komen. En fijne tips, thanks X

  3. Lieve Ilona, wat kun je het toch mooi en duidelijk beschrijven! Wat een fijne ondersteuning! En wat een gift dat wij elkaar net voor dit gebeuren hebben ontmoet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *