Hoe gezond zijn jouw cellen? Doe de test!

 

Omega 3 vetzuren

Waarom heb je omega 3 vetzuren nodig? En wat doet het voor jouw lichaam?

  • Het voorkomt ontstekingen en daarmee de kans op ziektes zoals diabetes, hart-en vaataandoeningen, obesitas, reuma, fibromyalgie, alzheimer, dementie, parkinson.
  • Een helder hoofd en meer energie.
  • Voorkomt pijntjes en vage klachten.
  • Zorgt voor een gezonde huid.
  • Betere opname van voedingstoffen en afvoer van afvalstoffen.
  • En….het ondersteunt bij overgangsklachten, zoals opvliegers en stemmingswisselingen.

Omega 3 vetzuren worden essentieel genoemd omdat ons lichaam deze stoffen nodig heeft maar deze niet zelf kan maken, net als bijvoorbeeld vitamine C.

Visolie is een voedingssupplement waar Omega 3 in zit. De werkzame bestanddelen in visolie zijn de essentiële vetzuren EPA en DHA (EPA en DHA dragen bij aan een normale hartfunctie, hersenfunctie en een normale functie van het immuunsysteem).

Deze vetzuren maken deel uit van de bekende Omega 3 vetzurengroep. Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren.
Omega 3 zit o.a in vette vis (zalm, haring, sardientjes, makreel), lijnzaadolie, chiazaad.
We kunnen uit ons voedsel niet de benodigde hoeveelheid Omega 3 halen.
Zelfs al zouden we iedere dag vette vis eten….

Daarom kun je dit het beste halen uit een goede visolie met een hoge dosering EPA en DHA.

Want….een langdurig tekort aan Omega 3 vetzuren kan leiden tot een scala aan gezondheidsproblemen.

Omega 6 vetzuren

Behalve dat ons lichaam Omega 3 vetzuren nodig heeft om goed te kunnen functioneren is er nog een reden om op onze Omega 3 inname te letten. Er bestaan ook zogenaamde Omega 6 vetzuren waarvan de bekendste linolzuur en arachidonzuur zijn.

Deze vetzuren zijn ook essentieel maar in tegenstelling tot de Omega 3 vetzuren komen de Omega 6 vetzuren in ons westerse dieet wel in grote hoeveelheden voor.
Omega 6 vetzuren zijn te vinden in plantaardige oliën die op grote schaal bij onze voedselbereiding worden gebruikt. Hierdoor eten we meer Omega 6 en minder Omega 3 !

Omega 3 en 6 balans

Volgens de huidige wetenschappelijke inzichten is het voor het functioneren van ons lichaam het beste wanneer Omega 3 en Omega 6 vetzuren in een verhouding van 3:1 in onze voeding voorkomen en dus ook in ons lichaam aanwezig zijn. In het West-Europese en Noord-Amerikaanse dieet is er geen sprake van een 3:1 verhouding.

Doordat we teveel Omega 6 binnen krijgen en te weinig Omega 3 ontstaat er een disbalans, wat ontstekingsprocessen kan veroorzaken.

Wil jij ook weten hoe jouw verhoudingen zijn? En wil je werken aan meer balans in je lichaam voor een optimale gezondheid?

Neem dan contact met mij op via het contactformulier en we gaan als volgt te werk: ik zorg dat jij de juiste producten ontvangt en we gaan de bloedtest doen. Dit is een droge bloedtest, door middel van een prik in de vinger (zoals bij een bloedsuikermeting). Dit kun je thuis uitvoeren door middel van de zelftest, maar je mag ook bij mij langs komen in mijn praktijk en dan help ik je daarbij.
Het bloed wordt geanalyseerd op 11 vetzuren door Vitas A.S.,  een vooraanstaand laboratorium in Noorwegen. Na ongeveer 14 dagen krijg je de testuitslag die we dan samen bespreken en je ontvangt een advies.