Slapeloosheid tijdens de overgang

Lig je vaak te woelen en te draaien in je bed? Een schrale troost misschien, maar je bent niet alleen. Veel vrouwen hebben last van slapeloosheid in de overgang, ook al worden slaapproblemen niet tot de typische overgangsklachten gerekend. Waarom slaap je dan toch minder goed tijdens de overgang en wat kun je hieraan doen?

Welke slaapproblemen tijdens de overgang?

Je kunt last hebben van verschillende soorten slapeloosheid tijdens de overgang.
De meest voorkomende vormen zijn:

  • Moeite met inslapen. Behoorlijk frustrerend als je de hele avond slaperig op de bank hebt gezeten, maar klaarwakker bent zodra je hoofd het kussen raakt. Tegen de ochtend val je in slaap en word je ruw gewekt door het alarm van je wekker. Vervolgens vraag je je af hoe de dag door moet komen.
  • Moeite met doorslapen. Veel vrouwen slapen licht en worden vaak wakker.
  • Veel te vroeg wakker worden en niet meer in slaap vallen. Vaak door gepieker over van alles en nog wat en wat je vaak niets brengt.

Wat zijn de gevolgen van slaapgebrek in de overgang?

Slaapproblemen in de overgang kunnen veel gevolgen hebben. Door het slaapgebrek word je niet alleen doodmoe, je krijgt ook last van een (nog) korter lontje en lukt het niet zo goed om je focus te houden.
Ook de gevolgen voor de gezondheid zijn groot door langdurig slecht slapen.
Gebrek aan slaap heeft invloed op hart en vaten, afweerfunctie en op het zenuwstelsel.
Onderzoek (Institute of Medicine 2006) laat zien dat slaapgebrek (minder dan 7 uur slaap per nacht), kan leiden tot:

  • Overgewicht
  • Insulineresistentie en diabetes type 2
  • Hart-en vaatziekten
  • Angst en depressie
  • Verminderde weerstand
  • Hoger risico op ernstige aandoeningen zoals kanker.

Oorzaken van slapeloosheid in de overgang

  • Nachtelijk zweten. Als je regelmatig wakker omdat je je bed uitdrijft, is een goede nachtrust natuurlijk ver te zoeken. Nachtzweten is een vorm van een opvlieger, die wordt weer veroorzaakt door het dalende oestrogeengehalte.
  • Piekeren, angst en stress. Tijdens de overgang ben je gevoeliger voor stress, angsten en paniek. ’s Nachts word je niet afgeleid door de dagelijkse dingen en heb je alle gelegenheid om te piekeren en te malen.
  • Vaak moeten plassen. Aandrangincontinentie komt tijdens en na de overgang vaker voor. Door slappere bekkenbodemspieren komt je blaas veel sneller onder druk te staan, waardoor je vaker moet plassen en minder goed je plas kunt ophouden. Ook dit kan een goede nachtrust in de weg staan.
  • Rusteloze benen, ook wel bekend onder de noemer Restless Legs Syndrome. Bij deze aandoening heb je de onbedwingbare behoefte om je benen te bewegen, vooral als je in bed ligt. Rusteloze benen komen vaker voor bij vrouwen in de overgang en kunnen het inslapen een stuk lastiger maken.

Je kunt er zelf wat aan doen om een betere nachtrust te hebben.

  • Beweeg elke dag, bij voorkeur in de buitenlucht.
  • Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen.
  • Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer
  • Vermijd schermactiviteiten bij voorkeur een uur voordat je naar bed gaat en zeker in je slaapkamer!
  • Zorg voor ontspanning.

De overgang kan behoorlijk ingrijpend zijn en het is zeker niet nodig om maar af te wachten totdat het een keer overgaat. Je kunt tijdens deze periode aan de slag gaan om KRACHTIG door de overgang te gaan.

Wil je meer weten hoe ik je kan helpen?

Neem dan contact op voor een vrijblijvend (telefonisch) gesprek.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *