Stress…wat doet het met jou?

 

Heb jij het ook druk met de dingen die je dagelijks te doen hebt?
Je wordt ’s ochtends wakker en het eerste wat door je hoofd schiet
zijn de dingen die je moet doen.

En daar is het…je voelt de spanning en de druk.
Lekker begin van de dag en je moet nog even.

Stress hebben we allemaal. Er zijn mensen die zeggen: “Ik kan niet functioneren zonder stress”. En dat is waar. Je kunt niet zonder stress, anders kom je niet tot actie wanneer dat nodig is. En dat is toch wel handig, als er een kind voor je auto oversteekt, om maar even een voorbeeld te noemen. Maar wat is het fijn, als je daarna de stress weer los kunt laten! Alleen…..dat gebeurt niet vaak.

De lat ligt hoog en je eist veel van jezelf. De hele dag door ben je aan het rennen en aan het vliegen, zonder tussendoor je rust te pakken.
Totdat je s’avonds moe in je bed ploft en in slaap valt.
Of niet..misschien lig je wel wakker doordat het maar blijft malen in je hoofd.

Wat gebeurt er in je lijf?

Zodra er een bedreigende situatie gesignaleerd wordt slaat je systeem alarm.
Dit gebeurt in de amygdala, een amandelvormige structuur in de hersenen.
Stresshormonen komen vrij waardoor je hart sneller gaat slaan en je bloed sneller gaat stromen, zodat er meer zuurstof bij je spieren komt.
Dit alles met als doel om snel te kunnen reageren.
Naast het hormoon adrenaline komt ook het hormoon cortisol vrij, die zorgt dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat.
Je spieren hebben immers suiker nodig om optimaal te kunnen functioneren.
Door het vrijkomen van cortisol wordt er een klier in je hersenen aangezet om je weer te laten kalmeren.
Je moet het zien als een cyclus die je doorloopt.

Maar wat nou als je voortdurend “aan” staat? Gedachten razen door je hoofd, je kunt het niet stil zetten. Je dag is een race tegen de klok: kinderen naar school, naar het werk, deadlines, vergaderingen, op tijd weg om de kinderen van school te halen, koken, eten, kinderen naar bed…en vul zelf maar in.
Alsof dit nog niet genoeg is gaat je lichaam pijn doen.
Eerst je schouders of je rug. Dan gaat je nek ook meedoen en je krijgt hoofdpijn. Door de pijn en het ongemak voel je je futloos en moe.
Door de voortdurend aanwezige spanning en pijn slaap je slecht.
Je wordt moe en uitgeput wakker en de dag begint weer van voren af aan.

Wat kun je er aan doen?

Je kunt dagelijks een paar rustmomenten pakken.
Ik weet dat dit best lastig is, vooral omdat je nog zoveel te doen hebt.
Maar juist die rustmomenten, al is het maar een paar minuten, zorgen ervoor dat je meer focus en energie krijgt!

Je kunt een app op je telefoon zetten met meditaties. Headspace bijvoorbeeld, een toegankelijke app om je hiermee kennis te laten maken.
Of je kunt een wandeling maken, naar je favoriete muziek luisteren, lezen…alles wat jou rust geeft.
Wanneer je deze rustmomenten inpast in je dagelijks leven, merk je dat je meer in balans komt.

Als dit niet werkt voor jou, dan is er meer aan de hand en is er een andere aanpak nodig.

Wat kun je nog meer doen?

Omdat ik veel met mensen te maken heb met dit soort klachten heb ik een E-Book geschreven met waardevolle tips voor meer bewustwording, meer rust en balans.

Door het toepassen van deze tips kun je de stressfactoren beter aan, zodat je klachten afnemen.

Ben je nieuwsgierig? Klik dan op de afbeelding hieronder en download mijn E-Book!

Heb je dit gedaan en wil je meer? Of wil je meer hulp en begeleiding? Dat kan!

In een traject van 8 weken ga ik samen met jou de oorzaak van jouw klachten aanpakken.

Met als resultaat:

  • Controle over jouw gedachten, zodat je meer kunt genieten van je dag.
  • Omgaan met stressfactoren, zodat je meer ontspanning en rust krijgt.
  • Meer energie, zodat je jouw dag optimaal kunt beleven.
  • Grotendeels of gehele afname van pijn, zodat je meer bewegingsvrijheid hebt.

Ben je benieuwd of dit traject jou helpt? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *